Thursday, October 12, 2006

Reflektion over obligatorisk tekst.

Digital produktion
- nye æstetiske former og produktionsmåder under udvikling

Af Birgitte Holm Sørensen


Jeg bliver bare så glad af at læse denne tekst., for tænk alle de muligheder børn har idag. Og det bedste af det hele er at de griber mulighederne når de er der. Brugen af computer giver de børn der måske ser dem selv som værende mindre kreativ med pensel og farver en enestående chance for at udleve en kreativ side af dem selv som de sikkert ikke vidste de havde. For her er alt tilladt, det er faktisk kun fantasien der sætter grænserne. Ungerne tager udfordringerne op uden at føle nogen begrænsninger fra starten.

De beskriver processerne som et flow når de feks. spiller computerspil - og hvem har ikke lyst til den fornemmelse!
Det der ligeledes er interessant synes jeg er, at børnene gennemgår en læringsprocess gennem legen. Mange opdager slet ikke at de rent faktisk lærer en masse, for for dem er det hele bare en leg.
De skal nødvendigvis ikke nå et bestemt mål med det de laver, skabe et færdigt produkt - for dem er det vigtigst at være i selve processen.
Her tror jeg vi voksne kunne lære en hel del, for det er som om vi altid foretager os noget for at nå hen til et resultat/mål vi på forhånd har sat os. Og det tror jeg rent faktisk ofte kan sætte forhindringer op for os, for di vi ikke ser ud over vores mål. - bare en lille tanke!

Jeg synes de digitale medier er fantastiske for os alle. Der gives plad til alle på hver vores niveau. Den eneste advarsel jeg vil knytte til denne tekst er at vi voksne skal virkelig stramme os an, for ellers bliver vi overhalet indenom alt for hurtigt.......*S*

3 spørgsmål til teksten:

1. Hvad menes der ifgl. Jean Mandler med fortælleskema?

2. På hvilken måde er børn selvstyrenede idag?

3. Hvad menes med formel/uformel læring ?

1 Comments:

At 9:27 AM, Blogger Malene :) said...

Hej Helle,

Det er såmænd ikke noget jeg har fundet på. Så vidt AnneMette og jeg husker, var det en opgave vi fik på sidst seminar. Vi skulle stille tre spørgsmål til den /dem vi er i grupp med!

Malene

 

Post a Comment

<< Home