Sunday, November 05, 2006

"Hvad børn laver på nettet"

Jeg har idag været inde på Arto for første gang i mit liv, og jeg er virkelig positiv overrasket. Tænk en verden der lige pludselig åbner sig for en......

Når jeg så tænker på de utallige andre sider der finder derude for børnene, så tror jeg det kun er et spørgsmål om hvorvidt vi voksne/ pædagoger viser arrangement, tillid, igangsætter lyst osv. For jeg tror det er vigtigt at vi hjælper børnene fra de begynder at interessere sig for nettet, hvordan man geberter sig "derude", og her mener jeg med at udlevere add.. tlf. nr., fysisk mødes med nogen og lignenede.
Hvis ellers institutionerne har råd til og prioriterer denne del, så har man her mulighed for at introducerer børnene for ubeskrivelige mange ting. Der er mulighed for at udfolde sig kreativt, som vi har gjort i Flickr og her på bloggen og mange andre steder. Men det kræver jo at børnene får lov og får lov til at bruge tiden, for det er jo ikke noget man laver på 5 minutter. Så hvis institutionerne kun tillader børnene at få computertid eks. vis 2 x 30 min. om ugen, så er det klart at der ikke kan blive tid til andet end spil.
Ikke fordi spil er at forklejne, for her udspiller der sig i høj grad også fællesskaber omkring spillet. man kan sagten føle man er med i fællesskabet selv om man ikke lige er den person der trykker på tasterne.

Børnene er dygtige til at hjælpe hinanden hvis de bliver itvivl om noget. Og så er det jo som vtidligere har talt om gemmen legen at børnene lærer.
Jeg tror børnene er så vilde med nettet fordi de her har mulighe for at være sig selv eller måske en hel anden. Der er så mange skjulte dagsordener om hvordan vi skal se ud og hvordan vi skal opføre os idag. Så når de så vælger at gå på nettet med en profil, bestemmer de helt selv hvor meget de vil "afslører", og det giver dem en tryghed.

Jeg kan heller ikke lade vær med at tænke på hvilke muligheder der lige pludselig åbner sig for en eks. vis handicappet person der enten er bundet til hjemmet eller kun har mulighed for at komme ud med hjælp fra andre personer. Sådan en person får lige pludselig mulighed for at skabe sig en kontakt til omverdenen, som ellers ikke ville have været mulig.

Af os pædagoger kræver det at vi har en lille viden omkring nogle basale ting når det gælder computerverdenen. Vi skal ikke på nogen måde være superbrugere allesammen, for at kunne formidle tingene videre, men vi skal have en smule interesser og være nysgerrige. Og så skal vi ikke være bange for at sige at "det ved jeg ikke lige", for så har man måske muligheden for at finde ud af det sammen, og vise børnene at man som voksen ikke kan vide alt - man man kan forsøge at finde ud af det.

Det var lige nogle umiddelbare tanker omkring "hvad børn laver på nettet"

7 Comments:

At 2:47 AM, Blogger Kathe said...

Hej Malene
M.h.t. Arto, mener jeg at taler vi om mindre børn, er tillid godt men kontrol er bedre. Kontrollen bør udføres som en vejledning, som "opdrager" børnene til en god netkultur. Ved de store børn stiller sagen sig anderledes. Når vi blander os i deres Arto-kultur er det snagen i deres privatliv. Hvis vi har givet dem en god vejledning i livet, vil de forstå at gebærde godt, også i dette medie.

 
At 4:10 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Malene
Jeg syntes også det er dejligt at vi har lov at være uviden og at vi får chancen for at gennem gå en lære proces sammen med ungerne, vildt berigende. Men det er nu heller ikke at kimse af at være den alt vidende og sole sig i at det kan man bare tihi... Som Kathe skriver "Hvis vi har givet dem en god vejledning i livet" og det glæder jo hele vejen rundt, ikke kun i denne fagre nye verden.
Hvad mon de finder på til vores børnebørn eller oldebørn?
Yvonne

 
At 3:06 PM, Blogger Anne-Mette said...

Hej Malene og i andre:)
Jeg tror at Helle (samt Malene Charlotte Larsen) har ret m.h.t fakere. Børnene er meget obs på alt det her. I dag fik jeg denne besked inde i Arto:
"Hej Anne Mette .

Jeg har læst nogen af dine beskeder til en bruger her på arto,
Så ved du er pædagostuderende og hvad du søger.
Kan se flere a dine resultater er negative fra de helt unge arto brugere. Og jeg sad lige og tænkte lidt over det , og så kom til dette
mon de er bange for hvem du i virkeligheden er?
Om du mon er en eller anden grumset fyr bag skærmen ?
Jeg tror det er derfor du står så meget i forsvars position . f.eks. "hvorfor har du ansøgt mig " og "det var ærgeligt sonny girl". Så måske skulle du tage at sende dit cpr nummer til arto, så de kan bekræfte du er den du er ? Bar et godt råd, og for at friske håbet lidt op over de negative tilbage svar . held og lykke "
Det var jo sødt af denne pige at hjælpe mig, men som jeg skrev tilbage til hende, så var alle svar faktisk positive svar for mig. dem der var mistænksomme og som ikke accepterede mig, bekræftede mig jo blot i, at de gør hvad de kan for at beskytte sig mod alt hvad der kan være af grimme ting derude.
Knus
A-M

 
At 3:46 AM, Blogger Jonatan Rask said...

Hej Malene!

Som jeg skrev i min blog synes jeg et sted som Arto er ret spändende uden at selv have stor erfaring med selve siden. Spändende fordi det er ret frit forstået på den måde at kulturen der opstår derinde skabes af dem der bruger det. Efter at have läst de forskellige indläg synes jeg dette er noget der lader til at blive bekräftet. Et kommunikationsmiddel blandt mange andre og at det er noget man virkelig laver sammen (og på nogen områder virkelig på lige fod) med börn.

Mvh Jonatan

 
At 7:59 AM, Blogger lis faurholt said...

Kathe har fat i noget vigtigt - måske ikke så meget kontrol, som netop vejledning. Det er ikke en kvalitet at være "laissez-faire" pædagogisk på nettet.
Men hvad er "god netkultur" - helt præcist????

 
At 12:58 PM, Blogger Kathe said...

God netkultur svarer vel til = vær mod andre, som du ønsker de er mod dig!

 
At 12:48 AM, Blogger Malene :) said...

- Lige præcis Kathe - det skrev præsten i min salmebog da jeg blev konfirmeret, og jeg har virkelig taget den til mig og forsøger at give den videre til mine egne unger.

Når man opretter en profil i feks. Arto, så er der jo også rigtig mange regler og betingelser man får oplyst. hvis de ikke bliver fulgt bliver man "blokket"

 

Post a Comment

<< Home